BMW 528i 3.5 E28 1982a. Eero

Foorumiliikmete autod.
Kasutaja avatar
ErR
Postitusi: 107
Liitunud: 13 Dets 2005 18:21
Asukoht: Tallinn

BMW 528i 3.5 E28 1982a. Eero

Postitus Postitas ErR »

Lõpuks sain auto nii kaugele, et on, mida siia üles panna.

Auto algselt 1982. aasta 528i, värv delfiinmetallik, manuaal, el. katuseluuk ja -peeglid, 14" orig. valuveljed. Ostsin selle juba 3 aastat tagasi ja just hainina klassikalise kuid agressiivse disaini pärast. Ostes oli auto tehnilise poole pealt üsna kulunud kuid kere paistis üsna korralik, 2.8 mootor oli harjumatult ägeda kiirendusega ja väga mõnus sõita. Auto on olnud mul igapäevakasutuses, kuid talvel soolaga ei ole sõitnud

Esmalt tuligi veermikus enamik juppe välja vahetada, rooliloks oli suur ja auto ujus maanteel üsna kõvasti. Samuti olid pidurid otsas, klotsid metallini kulunud ja käsipidur puudus üldse. Pärast nende vigade parandamist sai ülevaatuselgi läbi ja oli juba päris hea sõita. Amordid-vedrud veel käivad küll, kuid on plaanis need kunagi jäigemate-madalamate vastu välja vahetada.

2 aastat tagasi nägi välja selline:
Pilt

Pilt

Pilt

Tõsisem ehitamine algas eelmine talv, kui võtsin kere remondi ette, sest kõik muu oleks mõtetu, kui alus ei oleks tugev. Läbi olid tüüpilised kohad E28-tel – karbid, tagumised poritiivad, esitiibade alused, esipõll, amordi kannude ääred, põhjaklapid, tagaspoileri nurgad, 1 uks tuli välja vahetada jne.

Mõned pildid enne:

Pilt

Pilt

Pilt

Küljekarp oli päris jube, ära võttes lagunes mitmeks tükiks, näha, et oli B osa, teine originaalkarp ei olnud üldsegi nii hull:
Pilt

Pärast:
Pilt

Pilt

Mõlemad tagatiiva ääred vahetatud:
Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Pilt

Eemaldasin põhja pealt kõik pigimati, mis ajaga oli kivikõvaks läinud ja kogus niiskust enda alla. Tagasi muidugi midagi ei pannud. Mõned kohad on veel, kust matti saaks maha võtta ja ei märka ma müras mingit vahet:
Pilt

Välimus on muidu originaalne, ainult antenni koha kaotasin esitiivalt ära ja tagant põhja alt paistab karp, kuhu aku kolis. E28-le on pagasiruumi raske leida akule kohta, ilma et see seal ees oleks ja varuratta kohast ei tahtnud samuti loobuda, sest seda on korduvalt vaja läinud. Lõpuks leiutasin talle koha varuratta alla, see on ka väga madal koht raskuskeskme suhtes:
Pilt

Auto tahab millalgi saada korralikku eeltööd ja üle värvimist, praegu on tehtud ainult hädapärased värviparandused ja vähemalt ei ole roostet enam. Välimus muidu omamoodi ägedalt rotikalik oma lapilise värvkatte ja kõverate roostes stangedega, kuid küll ma nendega ka tegelen.

Praegu (pärast kruusateel sõitu):
Pilt

Pilt
Viimati muutis ErR, 03 Mai 2007 22:30, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
ErR
Postitusi: 107
Liitunud: 13 Dets 2005 18:21
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas ErR »

Nüüd mootorist:

2.8 mootor oli üsna kulunud, jahutussärgis oli pragu, suitses ja võttis kõvasti õli – 500-le km-le läks keskmiselt 1 l õli, heitgaasid olid ka suht kehvad ülevaatusel alati kuid edasi läks päris kenasti. Kuna ma olen suur kiirenduse fänn, siis töömahule ei ole asendajat ning kõige odavam ja mõistlikum on kasutada 3.4 mootorit. Kuna mootorit ehitan nullist, siis tuleb muidugi valida parim kättesaadav kooslus.

Talvel õnnestus hankida korralik standardmõõdus ja kulumata silindritega E28 160 kw 3.4 mootoriplokk kõrgete kolvidega, mis sai kuumakindla värvi selga. Sinna külge läks muidugi 2.8 kerge hooratas:
Pilt

Enamus teisi vajalikke osi ostsin ka realoem-is järge ajades juba aegsasti ära ja juulis oli sobiv hetk mootorivahetuseks. Plokikaas tuli muidugi E34 535-e pealt, kuna sellel on mitmed eelised E28 oma ees, samuti laiemate kanalitega E34 sisselaskekollektor, õhulugeja jne. Seguklapikoda on muide E34 sama läbimõõduga, kui 2.8-l aga õhulugeja on palju suurem. Surveastme mõõtsin 9.3, huvitav kas võib õige olla?
Pilt

Plokikaande läks 2.8 nukkvõll, kuna minu andmetel on vähemalt ’84 a.-ni toodetud 528 nukkvõll 272 kraadi sisse- ja väljalaskega, kui 535-l on 264 kraadi. Välismaistes foorumites olen näinud, et see on üsna levinud mod, mootor pidavat erksamini peale 4000 pööret tõmbama. Nukkvõll tingis L-Jeti jagaja kasutamise.

Mootori juhtsüsteem on E34 535-e Motronic 1.3, mis sai valitud, kuna on chipitav, suuremad pihustid, ökonoomsem jne. täiustused. Seda chippimist aga ei tea kas tulebki, sest mõistlikum oleks ikkagi minna üle mõnele odavamale aftermarket EMS-le (Megasquirt või VEMS). E34 juhtmestik ei hakka E28 kerele ilma ümberehitamata. Et saaks autoga sõita, siis panin esialgu vana L-Jeti peale tagasi aga see korralikult tööle ikkagi ei hakanud. Paar õhtut nuputamist ja doonoriks üks vana juhtmestik ning tegingi E34 juhtmepuu E28-le sobivaks. Nüüd töötab täitsa kenasti, tühikäik veidi kõigub ainult, kuid lambda andur on ka installimata veel.

Pilt

Õhuvõtt õhulugejani tuleb ka parem ehitada ja juhtmestiku karbile kaas peale panna:
Pilt

Nüüd olen nädal aega autot testinud ja paarsada km sõitnud. Kiirendus on tunduvalt võimsam kui 2.8-l, väga jõuline juba tühikäigust alates. Kütusekulu aga on väiksem, kui 2.8-l, seda tänu Motronic 1.3-le. Mootor sai Shelli täissündi sisse ja esialgu paistab, et õli enam ei võta ja sinist tagant välja ei aja. Kogu jõuülekanne on 528 oma, loodan, et seal midagi järgi ei anna. Kuigi 3.4 jookseb kiiremini sajani, siis lõpp oli 2.8-l nagu siiski teravam, kuid sellest saab kindlasti üle, kui praegune umbne vana lörisev summutijooks uue vastu vahetada, kuid stock’i ei tule sinna kindlasti midagi.

Plaane on veel hästi palju, aegamööda püüan need ikka teoks teha.
Viimati muutis ErR, 03 Mai 2007 22:34, muudetud 2 korda kokku.
enthusiast
Postitusi: 295
Liitunud: 05 Mär 2006 15:32

Postitus Postitas enthusiast »

Rõõm tervitada ühte haimeest jälle :). Hoia siis auto originaalsena :wink:
E24 630CS `78
Kasutaja avatar
indrek
Postitusi: 251
Liitunud: 08 Okt 2004 18:21
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas indrek »

Nii et said moto enamvähem korralikult käima.
Kogu jõuülekanne on 528 oma, loodan, et seal midagi järgi ei anna.
Mis sidur sul on,mille oma?
EX M535i 1985.
Kasutaja avatar
ErR
Postitusi: 107
Liitunud: 13 Dets 2005 18:21
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas ErR »

Ketas ja korv on mõlemad 2.8 omad. Ketas on nr.-i järgi sama, kui 3.4-l aga ei tea kas 2.8 korv on nõrgem?
Renx
Postitusi: 497
Liitunud: 07 Aug 2005 21:01
Asukoht: Pealinn

Postitus Postitas Renx »

ErR kirjutas:Ketas ja korv on mõlemad 2.8 omad. Ketas on nr.-i järgi sama, kui 3.4-l aga ei tea kas 2.8 korv on nõrgem?
korv peaks olema vahetatav 525, 528 ja 535 vahel, aga siiski 525-e oma pidavat nõrgem olema, niiet järelikult 535-e oma kõvem ikka....korvis siis vahe jah :P ...muidu edu ja jaksu auto paremaks tegemisel...radikas ikka peab veel? :) ...või vahetasid selle kah ära?
E28 520i -86 ex
E28 528i -83 ex
E28 528i -84 ex
E28 528i -84- ex
E30 318i-325i -84-94a ca. 30tk
E39 525d touring -02 - hetkeliikur
Kasutaja avatar
ErR
Postitusi: 107
Liitunud: 13 Dets 2005 18:21
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas ErR »

Radikas on nüüd sinu auto pealt jah, jahutussüsteem korras nüüd ja jäik ventilaatori sidur alati kaasas igaks juhuks :)
SwitC

Postitus Postitas SwitC »

Tulemus on täitsa naeratama panev :) Tore,kui inimesed vanu haisid ülesse ehitavad,mitte ei tuuni mõtetute spoileritega oma rullikaid :D


Kas 3.5 ja 2.8 korvi vahe pole mitte lamelli vedrudes ? :roll:
Kasutaja avatar
ErR
Postitusi: 107
Liitunud: 13 Dets 2005 18:21
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas ErR »

Kirjutan siia ka midagi. Vahepeal korrastasin juhtmestikku ja summuti sai ajutiselt jälle vaiksemaks parandatud. Nagu pildilt näha, siis õhuvõtu tegin palju paremaks, koonuse taha tuleb veel kuumaekraan paigaldada. Kapotialune läheb juba päris moodsaks kätte :)

Pilt

Selgunud on ka kurb tõsiasi, et kiirendada on üsna raske :roll: . Märjal teel ei saa üldse kohalt ära ja kuivaga ei või ka palju üle 1000 pöörde startides anda, muidu on kohe vile taga ja saba ujub. Taga 205 laiusega rehvid, kui laiemad panna, siis jällegi 2.8 sidur annaks otsad. Ilmselt peab hakkama talvel E34 LSD-le sillatala ümber tegema.
Viimati muutis ErR, 03 Mai 2007 22:35, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
indrek
Postitusi: 251
Liitunud: 08 Okt 2004 18:21
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas indrek »

Kas 3.5 ja 2.8 korvi vahe pole mitte lamelli vedrudes ?
Korv on sama,vähemalt minu silma järgi.Kettad on erinevad 2,8-sal kuus vedru ja 3,5-sel 4 jämedat mille sees väiksemad vedrud(telefonis on pildid aga ei saa arvutisse neid).
Ilmselt peab hakkama talvel E34 LSD-le sillatala ümber tegema.
Miks?Kas ei leia E28 reduktorit kuskilt(on jah defitsiit aga vahest liigub).E34 hoopis teissugune kinnitus(sisu on vahetatav E28-ga).Kas tasub vaeva näha.
EX M535i 1985.
Kasutaja avatar
ErR
Postitusi: 107
Liitunud: 13 Dets 2005 18:21
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas ErR »

Hetkel sidur peab kenasti aga eks tuleb siis osta kunagi uus või kasutatud 3.5 ketas ja viimasel juhul Pidurimeistris paremad katted lasta panna. Kõige ägedam oleks muidugi tellida Specclutchist drag'i sidur aga see ei ole mitte odav lugu.

E34 diff on jah kergesti kättesaadav, mõnevõrra odavam ja ülekanded sobivad, vajalik oleks mul 3.46 või 3.64. E28 omad on enamasti kiirema ülekandega. Kardaani ja pooltelgede flantsid ka paistavad sobivat. Muidugi on E28 oma lihtsam kasutada aga kui ei leia järgmiseks hooajaks, siis ei jää vist muud üle.
Kasutaja avatar
nuga
Klubiliige
Postitusi: 3082
Liitunud: 01 Sept 2004 13:42
Asukoht: Tartu - Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas nuga »

Kui hot.ee konto täis saab, siis alati saab pilte ka e21.ee galeriisse panna ;)
Huvi korral PS :)
323i, 320 Baur & 750iAL Highline
Aare
Postitusi: 144
Liitunud: 05 Sept 2006 10:22

Postitus Postitas Aare »

Tervitus bigblocki meestele 8)

BTW, ETK järgi on nagu 2,8i nukkvõllid kogu aeg sama koodiga olnud....niiet see tundub olema e30.de lehel teiste M30 tuunimisteemaliste linnalegendidega sama teema.....

Kuidas Motronic ja L-jetronicu süüde on pandud kokku? Kas motronicu süüteots läbi takisti lihtsalt massi või niisama lahti? Tahtsin 1,5 aastat tagasi endale sama süsteemi teha, aga pole senini aega saanud jännata.

Veel. Kui su auto all on 528i ülekanne, siis see on teise suurusega kui 535i ülekanne ja sisu jupid ei ole vahetatavad.

E23/34 malli difrit ei ole mõtet sinna aretama hakata, tuleb võtta selle sisu ja panna E28 535i malli korpusesse.

Mis puudutab pidamisse, siis enda jaoks olen kummutanud arvamuse, nagu annaks laiemad rehvid ja kõrgem peaülekanne ajavõidu kiirenduses.
Ei anna. 205 ja 225 vilisevad samamoodi ja kõrgem ülekanne teeb asja veel hullemaks, kuna stardis on ratastel jõudu rohkem. Seega laiemaid rattaid vähemalt kohaltvõtu tarvis pole mõtet otsida, on umbes sama targad.
tean natuke bmw mootoritest
Kasutaja avatar
ErR
Postitusi: 107
Liitunud: 13 Dets 2005 18:21
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas ErR »

Süüdet juhib mul siiski Motronic, ainult jagaja on L-Jeti oma (kust kõik juhtmed, voolikud eemaldasin ja 6. küünlajuhtmel on E34 impulsiandur), et sobiks vana nukkvõlli otsaga kokku. Vahepeal katsetasin L-Jet'i auto peal ja Motronicut paigaldades ei tahtnud plokikaant jälle maha kiskuda nukkvõlli vahetuseks. Tõsi, nukkvõlli upgrade on küll küsitava väärtusega, kuna indikaatorkella ei olnud, siis ei saanud võlle ka ise üle mõõta. Aga kui 3.4 ja 2.8 võllid kõrvuti panna, siis mingi erinevus seal faasides siiski tundub olevat ja võll oli tasuta käes, siis miks mitte proovida. Pikemas plaanis ei kavatse aga seda võlli jätta vaid panna midagi muud.
Kasutaja avatar
ErR
Postitusi: 107
Liitunud: 13 Dets 2005 18:21
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas ErR »

Panin olulisemad pildid nüüd e21.ee galeriisse

Täna aretasin huvi pärast 528 L-Jeti süütesüsteemi mootorile peale, kuid ilmselt tahab süütnurk paika sättimist, sest väga vaevaliselt läks pöördesse ja kiirendas viletsalt. Rohkem ei olnud aega katsetada ja panin Motronicu otsad poolile tagasi. Millalgi proovin jälle, kuid tunde järgi õiget süütenurka otsida on kindlasti raske :(. Praegu ma olen süüdet juhtivast EMS-st veel väga kaugel ja kui saaks 528 süsteemi korralikult mootori järgi ära seadistada, siis oleks päris hea, odav ja ise saab piirajat seada (Motronic piirab mul tahho järgi millegi pärast u. 5750 pöörde juures juba).
Aare
Postitusi: 144
Liitunud: 05 Sept 2006 10:22

Postitus Postitas Aare »

Seal tuleb ikka kraadid märkida esimese leevendi peale ja süüde panna stroboga täpselt paika. BMW mootoril piisab 3 kraadi valest süütest, et see normaalselt ei toimiks.
tean natuke bmw mootoritest
Kasutaja avatar
ErR
Postitusi: 107
Liitunud: 13 Dets 2005 18:21
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas ErR »

Selles see häda ongi, strobo on kallis riistapuu. Samas ei tea ma ka, mis nurk seada tuleks.
Kasutaja avatar
YZK
Postitusi: 216
Liitunud: 23 Okt 2006 12:46
Asukoht: Türi

Postitus Postitas YZK »

tundub päris pidav projekt tulema..
kui omalgi kere paika saan, tuleb taoline protsess mootoriga ette võtta :wink:
Aare
Postitusi: 144
Liitunud: 05 Sept 2006 10:22

Postitus Postitas Aare »

Huvitav suhtumine, ehitamiseks raha on, aga 400-700 kr strobo jaoks pole :roll:
tean natuke bmw mootoritest
Kasutaja avatar
ErR
Postitusi: 107
Liitunud: 13 Dets 2005 18:21
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas ErR »

Nii see on, strobo on mul ostulistis suht tagapool. Kuna olen alles üliõpilane, siis ei saa kõike korraga, mis tahaks. Õige pea aga kolib auto talvekorterisse, siis aega küll ehitada jälle.
Vasta