BMW 3,0 S/A e3 1975a. Tõnis

Foorumiliikmete autod.
Kasutaja avatar
tõnis
Klubiliige
Postitusi: 876
Liitunud: 07 Sept 2004 21:03

BMW 3,0 S/A e3 1975a. Tõnis

Postitus Postitas tõnis »

Kuna oma e21 teemas lubasin suure suuga et e21 ehitus on käeharjutus enne tõsisemat projekti, siis nüüd panengi oma teise auto teema ülesse.

Kõik sai alguse sellest et kodanik Nuga oli jälle haijahil käinud ja ühe huvitava e3 oma objektiivi ette leidnud (see oli siis 2004 aasta sügisel). Mind jäi see auto kummitama, asi tundus ülihuvitav. Kuna sügisel läksin noaalla siis jäi selle auto ostu plaan teisejärguliseks ja huvi vajus natuke ära. Terve talve tiirlesid ikka mõtted vaikselt uue projekti ümber, ei suutnud otsustada kas e23, e24 või siis see e3. Kui olin oma e21 keretöödega valmis saanud siis olin päris kindel et saaksin e3 kere taastamisega ka hakkama, niiet sõelale jäi e3 :D .
Nüüd siis tuli otsustav tõuge ja otsustasin selle õnnetu seisva e3 ära osta, mis muidugi ei läinud nii lihtsalt kui esialgu lootsin.

Sai siis ühel heal päeval sõbra jeebi taha rendi treiler pandud ja Otepäe poole sõitma hakatud (eelnevalt olin omanikuga telefoni teel suhelnud ning Sysi veelkord kaameraga luurele saadetud).
Kohalejõudes avanes üpris nukker vaatepilt (piltidelt tundus auto tunduvalt paremas seisukorras), jõudsin juba mõelda et kirjutan kütuse ja treileri rendi raha korstnasse ja sõidan ilma autota koju tagasi. Aga peale mõningast lähemat uurimist läks meeleolu positiivsemaks, auto ise küllaltki komplektne, kapotialune viisakamgi kui minu eelnevalt taastataval e21 l, mattidealune ka suht kõva alles, ainuke mure on tagumiste koobastega ja pagasniku põhjaga, need suht läbi. Kuna eelmisel omanikul olid vahepeal väiksed taastamisplaanid siis oli Rootsi romulatest mõned jupid ka varuks toodud. Vaatsin jupimajanduse ka üle ning peale mõningast hinnaüle rääkimist lõime käed, auto sai maaseest välja kistud ning treilerile tõmmatud ning võiski alata sõit Tartu ARK poole.
Siin auto treilerile pandult:
Pilt

Nüüd siis ARK i jõudes algasid probleemid. Tuli välja üks ülevaataja ja peale mõningast kerenumbri uurimist teatas et tema ei leia auto seeriat või marki nagu ta nimetas. Tuli siis teine spetsialist, mõlemas ütlesid et see BMW 3,0 ei ole selle auto mark vaid mootori võimsus, peale mõningat arutelu leidsid nad et see auto on kuuesajane :shock: . Selgitasin neile et ei ole ja üldse kuuesajaseis tehti ainult coupesid, nemad aga et kuueseid on ka sedaane :? . Ütlesid et sellist autot nagu mul on ei ole olemas ja mingu ma neile selle tõestuseks infot otsima :shock: . Läksime siis Tartu UM i ja küsime auto kohta paberit. UM st ei osatud midagi öelda ega mingit paberit anda (seega siis paberit mis tõestaks et see auto on BMW 3,0 S/A), saatsid vin koodiga koos kirja Saksamaale tehasesse, nüüd ootame siis vastust, kui seda üldse tuleb :? .
Sai siis uuesti ARK i mindud ja küsisin mida mul konkreetselt on vaja neile tõestada. Öeldi et vaja on auto andmeid. Kuna Tartu minujaoks täiesti tundmatu koht ja kodust kaugel siis võtsin ühendust Sysiga kes vaatamatta oma kehvale tervislikule seisundile kiirustas internetti ja hakkas infot otsima. Peale mõningat otsimist siis luges mulle telefoni teel igasuguseid auto strateegilisi mõõte ette ja ma panin nad paberi tükikesele kiiruga kirja. Läksin siis selle paberiga uuesti ARK spetsialistide juurde, need vaatasid neid andmeid ja võtsid Tallina ARK bürooga ühendust (seal pidi tööpäev lõppema kohe paari minuti pärast, seega jäi väike varjant et seepäev ei saagi asja korda). Tallinnas siis sisestati andmebaasi uus mudel BMW 3,0 S :) . Sai siis kõik andmed arvutisse sisestatud ja hakkasime pabereid vormistama, järsku avastasid ARK mehed et auto küllalt vana ja võiksin hoopid uunikumi pabereid ja numbreid taotlema hakata (siis kindlustuses jne. soodustused). Kuna mul totaalne kopp asjast ees siis nõudsin omale uues euronumbrid ja tulin tulema. Koduteel auto passi sirvides leidsin ikka ühe apsaka, avaldusse olin märkinud auto värviks pruun aga nemad olid kirja pannud punane :cry: , see selleks, auto vähemalt arvel nüüd. Ja tahaksin südamest tänada Sysit selle hindamatu abi eest mis ta sellel päeval osutas :D .

Teinepäev kodus siis võtsin kõigepealt igasuguseid puhastusvahendeid ja hakkasin autolt 9 aasta saasta maha küürima (auto oli seisnud juba 1996 aastast saati). Mida rohkem saasta maha sai seda rõõmsamaks meel läks, päris iludus hakkas välja tulema. Päris palju kroomi ja poleeritud alumiiniumi ja kõik väga hästi säilinud selle saasta kihi all :D . Sisu sai ka üle küüritud, blüüs istmekatted olid päikese käes nii ära põlenud et tolmuimejaga tuli osa blüüsi karva ära, jäi ainult riie.
Mõned pildid ka siis autost peale pesu:
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt
Pilt

Päris omapärane võti on autol:
Pilt

Mõned jupid ka kaasa, nendest 4 BBS velge ja Kolm Alpina replicat (kui kellelgi on ühte või kahte juurde pakkuda oleksin tänulik):
Pilt

Nii selleks korraks siis piisab kirjutamisest, järgmine kord tuleviku plaanidest ja autost enesest natuke lähemalt :) .
Viimati muutis tõnis, 01 Veebr 2007 18:40, muudetud 2 korda kokku.
Carclassic OÜ
Kasutaja avatar
streetr6cer
Postitusi: 15
Liitunud: 20 Mär 2005 21:04
Asukoht: Tallinn-Tartu

e3

Postitus Postitas streetr6cer »

sellest autost saaks küll väga ilus auto kui see täiesti korda teha, tee see ikka korda siis, muidu väga ilus auto
Arvo
Postitusi: 1375
Liitunud: 09 Sept 2004 08:41
Asukoht: Tartu

Re: BMW 3,0 S/A e3 1975a. Tõnis

Postitus Postitas Arvo »

Imelik, et selline jama arvele võtmisega, selliseid E3-sid peaks päris mitu eesti registris olema.
Välimus on hetkel muidugi päris jube :? ja tööd palju ees, edu taastamisel. Kasutatud juppe sellisele ilmselt naljalt ei leia.
tõnis kirjutas: Päris omapärane võti on autol:
:o See on midagi uut, huvitav kui muukimiskindel selline lahendus on :roll:
Mõned jupid ka kaasa, nendest 4 BBS velge ja Kolm Alpina replicat (kui kellelgi on ühte või kahte juurde pakkuda oleksin tänulik):
Mul 2 sellist alpina stiilis velge üle, vist 14" oli mõõt. Kuskil vedeleb vist ka üks selline 14" BBS aga kindel ei ole.
Kasutaja avatar
tõnis
Klubiliige
Postitusi: 876
Liitunud: 07 Sept 2004 21:03

Postitus Postitas tõnis »

Eesti registris on ainult üks e3 seega siis minu oma (vähemalt ARK andmetel).
Välimus on tõesti natuke väsinud, aga pole hullu, olen juba päris tublisti A ja B juppide turgu uurinud, arvan et saan hakkama, päris palju on veel saada ja isegi igasugu nipetnäpet iluvidinaid. Tõsi ta on et osad eriti odavad ei ole. Kuna plaanis auto täiesti originaali taastada, siis läheb sellega aega, seega jõuab tasapisi raha koguda ja juppe tellida. Plaanis uus sisu lasta õmmelda (samasugune riie tuleb leida), kere taastada, mootor üle käia jne.

Nende velgede suhtes me Arvo veel räägime :wink: 8) .
Carclassic OÜ
sysi
Klubiliige
Postitusi: 1591
Liitunud: 03 Sept 2004 22:34
Asukoht: Tln

Postitus Postitas sysi »

Ma küll rääkisin Tõnisele, et mina seda autot ette ei võtaks - ja et ehk doonoriks vms - aga noh, kuna Tõnis on suur poiss ja ise teab, mis teeb, siis sel teemal ma rohkem sõna ei võta. Kindlasti, kuna Tõnis teeb ise enamiku töid auto juures, on see pigem vaimne-oskuslik väljakutse kui rahaline (mida ta ka kindlasti on).

Autost ja arvele võtmisest - tegelikult mina üllatusin ARK vastutulelikkuses päris tõsiselt. Minu senine kogemus selle institutsiooniga küll midagi eriti positiivset pole (suhtimise poolest), aga see konkreetne juhus muutis palju. Hakka või uskuma, et ARK poisid ise juba tunnevad huvi, et Eesti registris ka midagi ekstravagantset oleks.

Juppidest - head tellimist :P
Kasutatud osi sellisele masinale vist eriti ei liigu, siiski, soovitaks ma panna KB'i, Soov'i ja näiteks ka Infolaine'sse varuosade ostu kuulutuse. Neid masinaid on olnud liikvel Eestis piisavalt - seega ehk kellelgi vedeleb veel mõni selline kuuri all ning satub juhuslikult ka sinu kuulutusele.

Edu.
Jaan
Postitusi: 1280
Liitunud: 02 Veebr 2005 17:51

Postitus Postitas Jaan »

Õnnitlused hea ostu puhul :D

Hiilisin samuti seda autot, usun, et sellest saab asja küll 8)

Sellest kohast ei saa kuidagi aru: kuidas ARK-il on nii lihtsate asjadega probleeme. Huvitav mis seal vanadel dokumentidel kirjas oli...? Miks mulle tundub, et ka BMW 3,0 ja siis on ju kõik korras ja õige. See auto tuleb ju Saksamaalt, seega see auto vastab kõigile euronõuetele (millest kogu aeg räägitakse). Autole on needitud kinni sildike kus täiesti selgelt kirjas: TYP: BMW 3,0. See ongi auto mudel ja mark. Sama nagu minu auto on BMW 732i. Sellest ei ole ju raske aru saada :? Kusjuures neid autosid on arvel veelgi... millest ei saa muud järeldada, et seega on ARK-i andmebaasides üks suur segadus.

Et nüüd jutt väga teemaväliseks ei läheks siis ütleks, et vähemalt see auto on oma õige nimega arvel :) Selle värviasja võid sa ju dokumentides ära lasta parandada. Loomulikult on sul võimalus auto pärast taastamist punaseks värvida :idea: Pean siin silmas mõnda punast e3-e originaaltooni. Jõudu ehitamisel :!:
Kasutaja avatar
tõnis
Klubiliige
Postitusi: 876
Liitunud: 07 Sept 2004 21:03

Postitus Postitas tõnis »

Nüüd siis autost natuke lähemalt.
Auto on toodetud 1975a. Jaanuari kuus, uuena ostetud Rootsist ja 1993a. Eestisse toodud. Eestis sõitis siis 1996 aastani, vahepeal oli originaal automaat kast jukerdama hakanud ning manuaal pandud. Aga kuna peale manuaali vahetust oli sidur libisema hakanud, jäänudki auto seisma. Ja nii ta siis seisiski seal Otepääl kuni eelmise nädalani.
Autol on m30b30 mootor, kaks zenith karburaatorit ja 134kw võimsust. Praegu manuaal kast mis plaanis jälle automaadi vastu vahetada. Esialgsete uurimuste põhjal kapotiall panin veel tähele transistor süüte, ploki soenduse (elektriline), tulede pesurid, kaks ventilaatorit (see tekitab väikse küsimärgi, üks termosiduriga pumba võlli otsas ja teine elektriline eespool radikat) ja uus sumbutaja tagumine osa (sildid alles küljes).

Esialgsed plaanid on siis autoga sellised et väike ülevaatus komplektsuse poole pealt, puuduolevad või katkised jupid kirja. Uued kütusevoolikud, küünlad-kontaktid puhastada, kaitsmed üle vaadata, õli sisse (praegu õlivarras kuiv :shock: ) ja proovin käivitada. Miks tahan käima ajada? Ikka sellepärast et mootor edaspidi kinni ei jääks (muidugi juhul kui juba ei ole jäänud :? ). Kõik liigendid, hinged, lukud, nähtavad poldid mutrid käisin õliga üle (vaikselt likku juba, pärast hea lammutada). Kui see kõik tehtud siis lükkan auto kuiva ventileeritavasse hoonesse varjualla niikauaks kuni e21 valmis saan. Enne ei tahaks lammutama hakata kui teine auto valmis, seega siis planeeritavalt 2006 aasta kevad.

Mind see eriti ei kurvasta et auto nii kehvas seisus on, kuna ikkagi on tegemist hobiga ja kiiret ei ole kusagile, siis teen tasapisi ning korralikult. Kõik on võimalik ära teha kui ainult tahtmist on. Minu silmis on sellel autol mitu korda rohkem väärtust siis kui ise taastan, mitte et ostan hullu raha eest korraliku eksemplari ja nokin natuke siit-sealt ning näitan siis uhkusega teistele :) .
Carclassic OÜ
Arvo
Postitusi: 1375
Liitunud: 09 Sept 2004 08:41
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas Arvo »

selle mootori käivitamisega ei maksaks väga kiirustada, õige oleks enne kaan maha keerata ja vaadata ega keegi silindrisse pesa pole teinud :) Või siis vähemalt lase algatuseks silindrid white spirti täis, rõngad on üsna kindlalt kinni.
Jaan
Postitusi: 1280
Liitunud: 02 Veebr 2005 17:51

Postitus Postitas Jaan »

Pesa teinud... :) No see oleks muidugi üsna huvitav kui masina käima paned ja summutist hiiri hakkab tulema :shock:

Vaata õlid ja vedelikud aga üle, aku peale ja ega muud kui võtit.
kustas
Postitusi: 992
Liitunud: 18 Sept 2004 14:01
Asukoht: MI

Postitus Postitas kustas »

:shock: Palju õnne igaljuhul :D
tõnis kirjutas:mis plaanis jälle automaadi vastu vahetada.
Sellel peaks vist sama 3'ne kast käima nagu minu e23'l. Ühesõnaga võid minu kasti endale saada, kui tahad. Käike vahetas hästi ja ilma "nõksudeta". 8)
Kasutaja avatar
lamp
Postitusi: 706
Liitunud: 01 Veebr 2005 10:23
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas lamp »

Hiline ärkaja. Oi oi kui kena auto.
Väljas kenad soojad ilmad saab nokitseda vaikselt juba. Varsti saab enda 2000 kallale kah asuda jälle...selleks suveks keevitus ja happe krunt plaanis.
Edu ehitamise minu poolt igal juhul
e28 528i & e21 316
e21 315 & e6 2000
Saab 900c
kustas
Postitusi: 992
Liitunud: 18 Sept 2004 14:01
Asukoht: MI

Postitus Postitas kustas »

Pilt E3'st:
Pilt

Äkki keegi oskab ära tõlkida selle automaatkastil oleva A tähe?

Tõnisele: minu e23 3-käig. kastil on tähed järgmiselt: P, R, N, D, 2, 1.
Kasutaja avatar
nuga
Klubiliige
Postitusi: 3082
Liitunud: 01 Sept 2004 13:42
Asukoht: Tartu - Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas nuga »

kustas kirjutas:Äkki keegi oskab ära tõlkida selle automaatkastil oleva A tähe?
Pakun, et lihtsalt uuemate N(neutraal) asemel on 0 (samuti neutraal või nullasend) ja D(drive) asemel on A(automatic).
323i, 320 Baur & 750iAL Highline
Kasutaja avatar
tõnis
Klubiliige
Postitusi: 876
Liitunud: 07 Sept 2004 21:03

Postitus Postitas tõnis »

Täna tutvusin siis natuke lähedamalt mootoripoolega. Võtsin küünlad maha, puhastasin ja kontrollisin sädemed. Vaatasin üldise pilguga elektrisüsteemi üle (generaatori külge mineval juhtmel oli isolatsioon maha sulanud :shock: ), panin õli juurde, vahetasin bensiini voolikud ja vedasin aku peale. Esimeste katsetega ei hakanud mootor ringi käima, panin akule täku lisaka (vool tugevam) ja siis hakkas vaevaliselt vedama. Valasin küünlaaukudest vatuke bensiini sisse ja lasin niisama ilma küünaldeta natuke ringi, hakkas aina kergemini ringi käima. Seejärel küünlad peale, karburaatoritest valasin natuke bensiini ka otse kollektorisse ja katsetasin. Niikui võtit keerasin hakkas kohe lubama aga ei käevitunud. Valasin veel natuke bensiini kollektoritesse ja proovisin uuesti, läks käima :D . Esialgu küll 5 silindriga aga töötas. Nüüd kui teada et mootor võimeline käevituma valasin jahutusvedeliku ka sisse. Panin uuesti käima, ning hakkasin vaikselt pöördeid juurde andma, lõpuks võttis viimase silindri ka järgi. Lasin mootoril korralikult soojaks käija.
Pilt
Pilt

Päris mõnusad hääled olid, sumbutaja paistab ilusti tiptop terve olevat, kusagilt ei lörisenud. Ainult päris paras sinise suitsu pilv tekkis taha, see küllap sellest et 9 aasta seismise järel klapisääretihendid ära kivistunud ja lasevad õli silindrisse. Päris mõnusalt läks kütust ka, mõni kord gaasivajutus kohapeal ja niuhti 2 liitrid bensiini läinud 8) . Oleks proovinud väikest sõitu ka aga kahjuks siduri silinder täielikult kinni jäänud :( .
Nüüd vähemalt süda rahul, auto töötab :D .
Viimati muutis tõnis, 01 Veebr 2007 18:42, muudetud 1 kord kokku.
Carclassic OÜ
Kasutaja avatar
Iff
Klubiliige
Postitusi: 509
Liitunud: 25 Jaan 2005 22:16
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas Iff »

See on küll täitsa uskumatu et nii kaua seisnud auto üldse käima läks :shock: Edu igatahes :D
635csi
kustas
Postitusi: 992
Liitunud: 18 Sept 2004 14:01
Asukoht: MI

Postitus Postitas kustas »

Tõnis, kas vaatasid tagapidurid üle?


Ma igatahes leidsin netist midagi sellist :P

3.0 S:
brakes front: Ventilated discs 272 mm
Brakes rear: Ventilated discs 272 mm

edit: Tõnisel on siis üks 9 011'st toodetud 3,0 S/A'st. Manuaal kastiga 3,0 S'e toodeti 20 027 :!:
Jaan
Postitusi: 1280
Liitunud: 02 Veebr 2005 17:51

Postitus Postitas Jaan »

Vaatan, et siin rubriigis pikemat aega vaikus :roll: Mis arengujärgus masin on?
23. August 1939, der Tag der unser Leben veränderte.
Kasutaja avatar
tõnis
Klubiliige
Postitusi: 876
Liitunud: 07 Sept 2004 21:03

Postitus Postitas tõnis »

Masin on hetkel korralikult puhastatud (survepesuriga), kuivatatud, õlitatud ning kuivas ventileeritavas ruumis varjul.
Enne ei keere ühtegi tükki küljest ära kui e21 valmis (no üks teine perehai ka vaja kevadeks enne liikuma saada) . Ei ole mõtet niisama laiali tõmmata, kogun vaikselt teadmisi ja juppe ning kui õige aeg käes siis pühendun täielikult e3 le 8) .
Carclassic OÜ
Jaan
Postitusi: 1280
Liitunud: 02 Veebr 2005 17:51

Postitus Postitas Jaan »

See on küll hea uudis! Muuseas sinu e3 on Priidu 728 kõrval teine kindel lemmik. Loodetavasti saad selle ühel päeval nii kaugele, et sõidab teine kuuri alt varjust välja. Tegemist tuleb sul muidugi küllaga... aga tasub ära, ma arvan 8)
23. August 1939, der Tag der unser Leben veränderte.
Kasutaja avatar
tõnis
Klubiliige
Postitusi: 876
Liitunud: 07 Sept 2004 21:03

Postitus Postitas tõnis »

Jaan kirjutas:See on küll hea uudis! Muuseas sinu e3 on Priidu 728 kõrval teine kindel lemmik. Loodetavasti saad selle ühel päeval nii kaugele, et sõidab teine kuuri alt varjust välja. Tegemist tuleb sul muidugi küllaga... aga tasub ära, ma arvan 8)
Jaan, aitähh hea sõna eest :) .

Selle e3 ga on jah selline lugu et pikalt sai selle ostu kaalutud, lõpuks ära ostetud ja nüüd siis kuulub hing sellele autole. Väike aukartus on selle e3 ees, sellepärast ei tahagi teda teiste projektide kõrvalt ehitama hakata. Kui käsile võtan siis pühendun täielikult selle ehitusele ja proovin latti ikka väga kõrgel hoida. Sellest tuleb väga pikaajaline projekt 8) .
Carclassic OÜ
Vasta