BMW 728iS '82 Trevi
Vanadel autodel on enamusel selline mõnus asi tagaistmel nagu käetugi, mis käib istmesse või sealt välja. Aga sellel autol olid jalga lasknud käetoe ühe poole hingede kinnituskruvid. Kuna enda autos tagaistmel ei viibi ja kahe kinnituskruvi paigaldamine nõuab istme autost eemaldamist, siis seni oli see jäänud tegemata. Huvitava nüansina on vanemal autol käetoes oleva panipaiga luugi hinged suuremad (kinnituvad 5 poldiga) kui uuematel autodel (3 poldiga kinnitus). Eks see ole olnud kulude kokkuhoid.
Tagaistme eemaldamisel sain teada, millist värvi on auto sisu olnud algupäraselt. 30 aastaga on pleekimine olnud ikka väga intensiivne, eriti tagumisel aknalaual.
Proovisin ka tagaistmest pilti teha, aga sain kinnitust ainult sellele, et mu fotokas on juust kuna ilus roheline iste tuli pildil täiesti hall. Kallimatel variantidel on turvavööde vastuste jaoks plastmassist pesad istmeseljatugedes (kuhu saab vastused panna siis kui neid ei kasutata, et nad istme peal ei vedeleks). Antud autol puudub ka see tore lisa.
Kuna temp seier ei tõusnud minu arvates piisavalt kõrgele sooja mootoriga (jäi pidama sinise ala lõppu, mõnikord harva ummikutes seistes tõusis poole peale), vahetasin termostaadi, Sisse läks Wahleri 80 kraadine. Nüüd on temp kenasti keskel. Keetsin ka vana termostaati koos kraadiklaasiga, hakkas teine vaikselt avanema 52 kraadi juures ja temperatuuri tõustes muudkui avanes. Silmaga ei andnud seal küll mitte midagi hinnata.
Aja jooksul on roolil plastik tulnud "armatuuri" küljest lahti ja mõnes kohas liigub kui käega keerata. Sestap sai paigaldatud teine täpselt samasugune rool, mis on heas korras ning lisaks veel nahatatud.
Siis sai vahetatud ära tuledelüliti. Vanal ei olnud mitte midagi viga, lihtsalt kunagi jäi tutikas eksemplar näppu ning mis ta ikka riiulis tolmu kogub, lihtsalt kirjad on vanaga võrreldes vähe valgemad ja erksamad.
Veel ootab paigaldust uus piduriketaste ring.
Kuna paaki täis panna ei saa, siis täpselt ei saa kütusekulu mõõta, kuid tundub, et pärast termostaadi vahetust on kulu ca 11l/100km. Seda siis enamust maanteesõiduga. Ehk tundub sama kulu, mis 2.8 mootoriga, lihtsalt jõudu on vähem.
Tagaistme eemaldamisel sain teada, millist värvi on auto sisu olnud algupäraselt. 30 aastaga on pleekimine olnud ikka väga intensiivne, eriti tagumisel aknalaual.
Proovisin ka tagaistmest pilti teha, aga sain kinnitust ainult sellele, et mu fotokas on juust kuna ilus roheline iste tuli pildil täiesti hall. Kallimatel variantidel on turvavööde vastuste jaoks plastmassist pesad istmeseljatugedes (kuhu saab vastused panna siis kui neid ei kasutata, et nad istme peal ei vedeleks). Antud autol puudub ka see tore lisa.
Kuna temp seier ei tõusnud minu arvates piisavalt kõrgele sooja mootoriga (jäi pidama sinise ala lõppu, mõnikord harva ummikutes seistes tõusis poole peale), vahetasin termostaadi, Sisse läks Wahleri 80 kraadine. Nüüd on temp kenasti keskel. Keetsin ka vana termostaati koos kraadiklaasiga, hakkas teine vaikselt avanema 52 kraadi juures ja temperatuuri tõustes muudkui avanes. Silmaga ei andnud seal küll mitte midagi hinnata.
Aja jooksul on roolil plastik tulnud "armatuuri" küljest lahti ja mõnes kohas liigub kui käega keerata. Sestap sai paigaldatud teine täpselt samasugune rool, mis on heas korras ning lisaks veel nahatatud.
Siis sai vahetatud ära tuledelüliti. Vanal ei olnud mitte midagi viga, lihtsalt kunagi jäi tutikas eksemplar näppu ning mis ta ikka riiulis tolmu kogub, lihtsalt kirjad on vanaga võrreldes vähe valgemad ja erksamad.
Veel ootab paigaldust uus piduriketaste ring.
Kuna paaki täis panna ei saa, siis täpselt ei saa kütusekulu mõõta, kuid tundub, et pärast termostaadi vahetust on kulu ca 11l/100km. Seda siis enamust maanteesõiduga. Ehk tundub sama kulu, mis 2.8 mootoriga, lihtsalt jõudu on vähem.
There's no school like old school, and I'm the fucking headmaster.
A-osa, UM-st. 4 puksi. Sealjuures on huvitav, et ülemine ja alumine metallpuks, mille peale need kummist puksid toetuvad on erinevat pidi. Ma algul arvasin, et keegi on valesti koostanud, aga kataloogis on täpselt samamoodi erinevat pidi.Vahetasin geneka puksid.
Kas A või B osa? Avastasin, et kuuesel on genekas viltu peal, seega ka pukside vahetamise aeg käes.
Täna tegelesin natuke turvavöödega. Üks tagumine ei tahtnud enda jõul enam sisse minna ja kippu istme peale vedelema jääma. Juhiistme oma oli ka selline, et tagasi sisse minnes kõrises. Mõlemad vööd sai paremate vastu välja vahetatud. Juhi vöö on natuke uuema ehitusega (84 september muutus turvavööde disain), kuid õnneks ühilduvad kinnitused vanema variandiga.
Vahepeal olen aegamööda tegelenud ka SI- boardi probleemidega, kuna tüüpiline seisukord on 30 aastat vanal PCB-l selline:
Viimane katsetus tuli juba nagu peab, ainult näpuvea tõttu 5% väiksem kui peaks olema (vasakpoolne plaat), mistõttu spidomeetri ja tahhomeetri kontaktid ei lange õigesse kohta. Tuleval nädalal peaks saama õiges mõõdus plaadi.
There's no school like old school, and I'm the fucking headmaster.
Tekkis tahtmine vahetada esipõll parema vastu (pildil eesmine) kuna praegusel (pildil tagumine) on udutulede kohas üks ribi puudu ja teised koledalt ära paindunud. Nagu pildilt näha on põlled erinevad, kuigi pre-faceliftile pakub kataloog ainult ühte varianti. Internetis pilte uurides selgub, et reaalselt on kasutusel kahte varianti. Arvatavasti oli väiksemate õhuavadega variant kasutusel kuni 79 aastani, kui ametlikult udutulesid (vist) tehasest ei pakutud.
Sestap tegi auto läbi sellise muudatuse:
Esiosa on paremas seisukorras kui julgesin loota:
Suurem roostekahjustus on juhipoolse esitiiva alumises osas (see on muidu stangepleki all peidus ja seetõttu välja ei paista)
Teisel poole sama koht on kordades paremas seisukorras:
Igatahes. Stanges on alguses peale ka suur mõlk olnud. Sama mõlk kajastub ka deformeerunud stangealuses plekis.
Lõpp-otsus. Stange kroomosa hetkel tagasi ei pane (nurgad olid seest täiesti läbi roostetanud, väljast on teised kenad, ei oska aimatagi, et rooste sees ning keskmine osa on suure mõlgiga.) Stangealuse pleki õgvendan ära ning roostekohad lasen haljaks ning konserveerin teada tuntud salatirohelise värviga. Paari-kolme nädala pärast on plaanis see auto talvekorterisse panna ning talvel on aega esistangele korralikud kroomosad sebida ja juhipoolne esitiib korda teha (oskab keegi äkki öelda, kas facelift esitiiva eesmine kinnitus on samasugune, et doonorina kasutada?).
Lisaks sai vahetatud täna ka kaasistuja poolne eesmine turvavöö. Nüüd on mõlemal eesistujal normaalselt toimivad vööd.
Sestap tegi auto läbi sellise muudatuse:
Esiosa on paremas seisukorras kui julgesin loota:
Suurem roostekahjustus on juhipoolse esitiiva alumises osas (see on muidu stangepleki all peidus ja seetõttu välja ei paista)
Teisel poole sama koht on kordades paremas seisukorras:
Igatahes. Stanges on alguses peale ka suur mõlk olnud. Sama mõlk kajastub ka deformeerunud stangealuses plekis.
Lõpp-otsus. Stange kroomosa hetkel tagasi ei pane (nurgad olid seest täiesti läbi roostetanud, väljast on teised kenad, ei oska aimatagi, et rooste sees ning keskmine osa on suure mõlgiga.) Stangealuse pleki õgvendan ära ning roostekohad lasen haljaks ning konserveerin teada tuntud salatirohelise värviga. Paari-kolme nädala pärast on plaanis see auto talvekorterisse panna ning talvel on aega esistangele korralikud kroomosad sebida ja juhipoolne esitiib korda teha (oskab keegi äkki öelda, kas facelift esitiiva eesmine kinnitus on samasugune, et doonorina kasutada?).
Lisaks sai vahetatud täna ka kaasistuja poolne eesmine turvavöö. Nüüd on mõlemal eesistujal normaalselt toimivad vööd.
There's no school like old school, and I'm the fucking headmaster.
Ainult 4 kuud otsimist ja lõpuks tuligi ülalnäidatud ja siiani auto küljes oleva tulederaami asemel minu juurde õige jupp. Taas otse saksamaalt ja maksis 15.- (Uus H2.ee st oleks maksnud 57.-)Regulaatoriga raam näeb selline välja, puuduva elemendiga tulel on lisaraam, mida tavalisel pole:
There's no school like old school, and I'm the fucking headmaster.
Laserprinteriga kilele. Kilelt UV valgusega fototundlikule PCB-le. NaOH lahusega mittekinnistunud osa plaadilt maha ja siis happesse. Nii pooled korrad läksid aiataha, ülejäänud tulid nagu päris. Vase moodi ei tundu seepärast, et on fotolakiga kaetud.Kuidas sa selle PCB valmis tegid? Laser-printeri ja happega, või mingit muud moodi? Ühendused ei tundu vasest olema, sellepärast küsin.
There's no school like old school, and I'm the fucking headmaster.
Täna sai tegeletud märja probleemiga. Nimelt on viimased 2 kuud peale vihmasadu kaassõitja jalgeesine märg. Ning natuke oleks nagu ka juhi jalgealune. Kuna luugitorud sai juba läbi torgitud ja puhutud ja sealt valatud vesi valgus otse maha, sai seekord maha kistud kohameeste alune plekk ning vaadatud, mis seal all on. Ärajooksukanalid olid muda täis ning vesi mitte ei voolanud vaid imbus vaikselt ära. See võimaldas vee tasemel tõusta paari cm kõrguseks ning arvatavasti hakata lekkima soojendusahju ja kere vahelt. Sai muda välja pestud (seda oli seal ikka mitu head peotäit) ning kanalid uuesti tööle. Eks paistab, kas see lahendas olukorra.
Lisaks sai omale kohale eelpool korduvalt mainitud kaassõita poolne tulede raam. Kohe palju parem tunne, kui auto õigetest osadest koosneb
Huvitav lahendus oli aga kojameeste alune plekk ise. Nimelt on sinna tehtud (tundub, et vähemalt osaliselt ise meisterdatud) vaakumiga töötavad klapid. Kui panna ventilatsioon siseringile, siis klapid sulguvad vaakumiga. Kuigi süsteem on üsna roostes ja õnnetu, siis proovides selgus, et klapid täitsa töötavad.
Siseringi nupp on vist ainult kondiga variantidel. Teistel on lihtsalt "zu", mis paneb ventilatsiooni seisma:
Pildil on klapid lahtises olekus:
Altpoolt näeb süsteem välja selline:
kataloogi järgi näeb originaal välja natuke teistsugune:
On keegi veel kohanud sellist süsteemi? Ma enne tänast ei teadnudki, et sellist asja üldse tehtud on. Või veel parem, kas keegi teab kuskil masinat, mille süsteem meenutab täielikult kataloogi varianti?
Lisaks sai omale kohale eelpool korduvalt mainitud kaassõita poolne tulede raam. Kohe palju parem tunne, kui auto õigetest osadest koosneb
Huvitav lahendus oli aga kojameeste alune plekk ise. Nimelt on sinna tehtud (tundub, et vähemalt osaliselt ise meisterdatud) vaakumiga töötavad klapid. Kui panna ventilatsioon siseringile, siis klapid sulguvad vaakumiga. Kuigi süsteem on üsna roostes ja õnnetu, siis proovides selgus, et klapid täitsa töötavad.
Siseringi nupp on vist ainult kondiga variantidel. Teistel on lihtsalt "zu", mis paneb ventilatsiooni seisma:
Pildil on klapid lahtises olekus:
Altpoolt näeb süsteem välja selline:
kataloogi järgi näeb originaal välja natuke teistsugune:
On keegi veel kohanud sellist süsteemi? Ma enne tänast ei teadnudki, et sellist asja üldse tehtud on. Või veel parem, kas keegi teab kuskil masinat, mille süsteem meenutab täielikult kataloogi varianti?
There's no school like old school, and I'm the fucking headmaster.
Täna sai autole tehtud hooaega lõpetavad ettevalmistused. Esiteks jõudis kohale uus kasutatud raadio. Tegu on E32 pealt pärineva (kuid disainilt ideaalselt E23-le sobiva) Bavaria C Reverse'ga. Enne seda oli sees väliselt peaaegu täpselt samasugune Bavaria C. Tähtsaim eelise eelmise makiga võrreldes on see, et uus töötab korralikult (vähemalt esialgu tundub nii). Vana makk ei mänginud kõrgeid sagedusi, levi vastuvõtt oli väga nõrk ja helivaljuse nupp kippus ära kukkuma.
Lisaks raadiole vahetasin jahutusvedeliku külmakindla vastu. Ma lihtsalt ei mäletanud, mis ma kevadel sisse kallasin. Et teha kõik korralikult, siis esmalt ostsin automaailmast areomeetri, et mõõdan jahutusvedeliku kanguse ära. Äkki polegi vaja vahetada. Sellega mõõtes tundus, et jahutusvedelik pole üldse külmakindel ja peaks juba plusskraadidel ära jäätuma. Mis muud, kui sai võetud ligi etüleenglükooli põhjalist jahutusvedeliku kontsentraati (propüleenglükooli puhul areomeeter külmumistemperatuuri ei näita).
Siis sai hakatud kokteili segama. Huvitava seigana, aga näitas areomeeter ikkagi suhtkoht aiateibaid, st igal mõõtmisel erinevalt. Tundub, et ujuk "kleepub" natuke silindri külgseina vastu ning seetõttu ei hulbi täiesti vabalt. Erinevad korrad mõõtes sai 10 kraadi erineva tulemuse. Seetõttu ei hakanud üldse uskuma hiinas toodetud 2.- maksva täppisaparaadi näitu ja sai konsentraat segatud veega kokku 1:1. Nüüd on hea küll ja ei ole vaja talve karta.
Ja siis sai auto korralikult puhtaks pestud ja teki alla pandud. Nüüd on käimas aktiivsed garaazi otsingud. Kui kellelgi on pakkuda (kuiv, odav, Tallinnas või võimalikult lähedal), andke teada.
Lisaks raadiole vahetasin jahutusvedeliku külmakindla vastu. Ma lihtsalt ei mäletanud, mis ma kevadel sisse kallasin. Et teha kõik korralikult, siis esmalt ostsin automaailmast areomeetri, et mõõdan jahutusvedeliku kanguse ära. Äkki polegi vaja vahetada. Sellega mõõtes tundus, et jahutusvedelik pole üldse külmakindel ja peaks juba plusskraadidel ära jäätuma. Mis muud, kui sai võetud ligi etüleenglükooli põhjalist jahutusvedeliku kontsentraati (propüleenglükooli puhul areomeeter külmumistemperatuuri ei näita).
Siis sai hakatud kokteili segama. Huvitava seigana, aga näitas areomeeter ikkagi suhtkoht aiateibaid, st igal mõõtmisel erinevalt. Tundub, et ujuk "kleepub" natuke silindri külgseina vastu ning seetõttu ei hulbi täiesti vabalt. Erinevad korrad mõõtes sai 10 kraadi erineva tulemuse. Seetõttu ei hakanud üldse uskuma hiinas toodetud 2.- maksva täppisaparaadi näitu ja sai konsentraat segatud veega kokku 1:1. Nüüd on hea küll ja ei ole vaja talve karta.
Ja siis sai auto korralikult puhtaks pestud ja teki alla pandud. Nüüd on käimas aktiivsed garaazi otsingud. Kui kellelgi on pakkuda (kuiv, odav, Tallinnas või võimalikult lähedal), andke teada.
There's no school like old school, and I'm the fucking headmaster.
Ma ei tea kedagi kellel ka reaalne kogemus on olemas, seepärast ma täitsa huviga ootan, et kas rikub ja kui rikub, siis et millisel määral.
Praegult on värv selline, et autol ei ole vanusest tulenevalt vist ühtegi detaili, mis ei vajaks kas natukene õgvendamist, rooste eemaldamist või lihtsalt ülevärvimist. Seega natukene lisakulumist ei morjenda - niikuinii läheb värvimisse.
Praegult on värv selline, et autol ei ole vanusest tulenevalt vist ühtegi detaili, mis ei vajaks kas natukene õgvendamist, rooste eemaldamist või lihtsalt ülevärvimist. Seega natukene lisakulumist ei morjenda - niikuinii läheb värvimisse.
There's no school like old school, and I'm the fucking headmaster.