BMW E10 2002 `74 - Arvo

Foorumiliikmete autod.
Kasutaja avatar
Arvo
Postitusi: 1175
Liitunud: 09 Sept 2004 08:41
Asukoht: Tartu

Re: BMW E10 2002 `74 - Arvo

Postitus Postitas Arvo » 26 Okt 2019 12:38

tiit kirjutas:
12 Okt 2019 15:32
Eelnevalt märkisid, et Wilwood supportid kaaluvad 2,9 kg. Tundub kahtlaselt raske. Ma kiiruga vaatasin ja nägin kahe kolviga Wilwood suppordid mis kaaluvad julgelt alla ühe kilo. See konkreetne 0,8kg support ei pruugi sulle sobida, aga peaks palju kergemaga hakkama saama kui 2,9 kg.
Jõudsid lõpuks need kauaoodatud neljakolvised Wilwoodid minuni. Ligi pool aastat tulid vahendaja kaudu USA-st, masendus tuli peale vahepeal. Aga noh, ega ma ei maksnud nende eest ka praktiliselt midagi, sai ostetud põrsas kotis 19 dollari eest (saatekulud +toll läksid rohkem maksma).

Seisukord on neil suht päevinäinud. Kes on vanade kinnijäänud kolbidega supportitega jännanud teab kui keeruline ja vaevarikas võib olla kinnijäänud kolvi lahti saamine. Minu kogemuse järgi on Wilwood selles osas meeldiv erand, isegi mitu aastat seisnud sõidukil ei jää kolvid kinni (samas on kolvid ilma kummist tolmukateteta). Ja ka siin ei tulnud pettuda, piisas vaid kergelt suruõhku peale lasta kui kolvid plopsatasid oma pesast välja.

Kaalu osas oli sul Tiit täitsa õigus, kõigest 1,9kg. Märkimistväärne tulemus, kui nt E38 Brembo samasuure alumiiniumsuppordiga võrrelda, see üle kilo raskem.
Pilt
E24 635CSi | E10 2002 | K100 rs

Kasutaja avatar
tiit
Postitusi: 61
Liitunud: 10 Nov 2010 11:37

Re: BMW E10 2002 `74 - Arvo

Postitus Postitas tiit » 28 Okt 2019 07:14

Väga hea. Mulle on ka selliseid vaja. Aga ma väga kahtlen, et suudan $19 eest neid leida.

Kasutaja avatar
Arvo
Postitusi: 1175
Liitunud: 09 Sept 2004 08:41
Asukoht: Tartu

Re: BMW E10 2002 `74 - Arvo

Postitus Postitas Arvo » 29 Okt 2019 08:25

tiit kirjutas:
28 Okt 2019 07:14
Väga hea. Mulle on ka selliseid vaja. Aga ma väga kahtlen, et suudan $19 eest neid leida.
19 oli oksjoni lõpphind, kui muu jama kõik juurde liita, tuleb hind sinna 50 euri tuuri, ehk siis mitte enam päris tasuta :)
Aga eks neid USA-s ikka liigub, lihtsalt pead ebay-s mingid otsinguagendid tööle panema, mis siis uutest pakkumistest sind pidevalt teavitavad.

Selle supporti E10 püstaku külge kohendamine saab muidugi omaette projekt ja saaga olema. :D
E24 635CSi | E10 2002 | K100 rs

Kasutaja avatar
Arvo
Postitusi: 1175
Liitunud: 09 Sept 2004 08:41
Asukoht: Tartu

Re: BMW E10 2002 `74 - Arvo

Postitus Postitas Arvo » 10 Juun 2020 10:56

8 kuud sujuvalt jälle möödas, teeks ühe sissekande vahelduseks, vahepeal tehtu kipub juba ununema. Mõned pildid tehtud töödest katsuks ka lähipäevadel telefonist alla laadida.

Kui esialgne plaan nägi ette kaalusäästu põhjusel salogni ahjust üldse loobumist (ahju kaal koos ventilaatoriga on ca 4,3 kg.), siis arvestades Eesti kliimat otsustasin ahju ikka alles jätta. Mingi ventilaatori peaks sinna ikka ju nagunii panema ja reaalne kaalusääst jääks siis ilmselt ainult 2-3kg kanti.
Ahi oli küllalt räbalas seisus, korpus pragusid täis ja kõigi liigendite puksid tolmuks pudenenud. Ventilaatoril oli ühe puksi lõtk külgsuunas ligi 5mm :shock: .
Remontimisel valisin siin kiire ja odava tee.
Ventilaatori pukside asenduseks kasutasin 6mm pronksmutreid, keerme osa puurisin seest võlli mõõdu järgi välja, veidike tuli nurkadest kante viiliga maha lükata ja valmis. Kui vanade puksidega oli ventilaatori voolutarve täiskiirusel üle 3 ampri, siis isetehtud pronkspukside peal langes see sinna 1 A kanti. Kokku umbes pool tundi huvitavat tööd ja katsetamist, ise jäin tulemusega rahule, aeg näitab kuidas kestma jääb. :)
Kuna uue E10 ahju radiaatori hinnad on küllalt kosmilised (ebays jäid silma hinnad üle 400 eur) siis otsustasin teha lihtsa survetesti. Vesi sisse ja komrpressoriga 1,5 bar rõhu alla seisma mõneks ajaks. No ei tilkunud kuskilt, ehk kestab veel mõnda aega. BMW kiituseks tuleb öelda, et tol ajal tehti veel vasest radiaatoreid, alumiiniumist radikas oleks ilmselt juba nende aastatega läbi ussitanud.
Salongiradika kraan oli sellel autol üldse vahelt välja võetud, ma ei saanud nendest ahju klappidest päris hästi aru, kas seal saab õhuvoo radikast kuidagi mööda lasta või võisteldigi selle autoga aknad pärani lahti (selle autoga tundub, et sõideti Soomes dragi).
Mõnes mõttes täiesti mõistan sellist lüket, originaal pronksist kraani hinnad küündivad ebays samuti sinna 400 dollari piirimaile.
Pilt
Võtsin omale pool tunnikest aega ja tuhinisin sama ajastu autode varuosakataloogides. Sõelale jäi golf 1 salongikraan, B-osana saadaval, eestis kohapeal olemas ja hind tervelt 4 eurot :lol: See ei ole küll päris bolt-on lahendus kuna kraani hoob on veidi teise asetusega ja vajab pisut ringi ehitamist. Hetkel on mul see kraan sinna lihtsalt vahele visatud, kui tahaks salongi sooja õhku saada, tuleks autost välja ronida, kapott avada ja kraan sobilikku positsiooni keerata :mrgreen:
Kuna ahju õhuklappide hoovastiku puksid olid enamus puudu või pudenesid ahju avamisel laiali siis nende asenduseks avastasin, et sobivad hästi 6mm PUR voolikust lõigatud jupid. Küllaltki kulumiskindel materjal ja mingit määrimist ei vaja. Klappidel on originaalis katteks vist mingi poroloonitaoline kiht, selle asenduseks kasutasin juba oma E24 projektil seda halli umbes 2mm paksust kleebitavat lehte, mida autoaudio mehed näiteks uste vooderdamiseks kasutavad. Sama meetod läks käiku ka siin. Pragunenud korpuse liimisin kinni ja ladusin kõik jälle kokku ning paigaldasin ka kohe kogu kupatuse auto külge.
Sellega edukalt lõppenud arengud auto juures lõppevad, räägime sellest ka, mis nii hästi ei õnnestunud.

Originaal pedaalimajanduse asemele sai millalgi ostetud Jamar racingu põrandale kinnituv pedalbox. Tundub et ei olnud kõige õigem valik.
Et pedaalid jääksid tehases ette nähtud kohale, tuleks veidike põrandat siledamaks teha ja tulemüüri ka ava lõikuda (silindrid ja piduri-sidurivedeliku anumad ei mahu ära). Juhi istumise alt jookseb aga ette poolraami "tala", selle lõikumine ei ole vist kõige õigem mõte. Variant oleks ka tuua pedalbox tahapoole - see aga eeldaks ka istme ja rooli tahapoole toomist, mis omakorda eeldab custom pikemat kardaaniga roolivarrast ehk siis kisub jälle keeruliseks kätte ära. Võibolla kunagi hiljem.
Ehk siis oleks siin õige parafraseerida vana Eesti vanasõna - 9 korda mõõda, 1 kord osta (ja ehita).
Tagantjärgi googeldades leidsin ilusad pildid Eestis ehitatud E10 driftimasinast, nemad on kasutanud ülemise asetusega Tiltoni pedalboxi:
Pilt

Lõin siis käega ja läksin siis lihtsama vastupanu teed ning ehitasin originaal pedaalinduse ringi - E32 pealt pärinev piduri peasilinder ilma võimuta otse pedaali taha, tagasilda viivale torule seadistamiseks kraan vahele. Sarnast lahendust olen näinud paari lääne 02 race auto juures. Siin üks netist laenatud pilt, mul sarnane lahendus, liigendiks kasutasin sellise hargi asemel uniballi.
Pilt
Loomulikult on olemas ka backup plaan - juhuks kui see kooslus normaalselt tööle ei hakka, läheb tagasi originaal peasilindri- võimendi lahendus.
Kui kellegil huvi siis Jamar racingu pedalbox saadaval, hinnaks 90 euri.

Järgmine kergem möödalask oli nende istmetega. Neid sai küll enne nahatamisse viimist autosse proovitud ja sisse tõstetud, paraku vist ei proovinud ma sel hetkel nendel istuda. No jääb originaalkinnitustega, mis just hiljuti suurima hoolega auto külge keevitasin, liiga kõrge istumisasend. Pea päris laes kinni ei ole aga koos kiivriga kindlasti normaalselt sisse ei mahuks. Jälle hulk lisatööd mis praegu ongi veel pooleli.

Tehtud veel mitmeid pisemaid töid näitteks kaabeldus paigaldatud, tagatuled küljes, tagaluuk küljes, käigukast puhastatud ja mootori külge kruvitud
(kast sai külge uue Brembo slave silindri ning ka sidurikahvli alla läks uus tugipuks). Käigukasti õliks läheb jällegi juba E24 peal testitud Redline MTL, see pani vanal kastil käigud paremini lülituma küll. Käiguast sai ka mootori külge kruvitud ning ootab aisade vahele tõstmist, hetkel ootab see töö parempoolset mootorikäppa. Mootori- ja käigukasti padjad lõikan ise PU plastikust.

Muuhulgas olen mõtteid mõlgutanud ja otsinud ideid jäigemate ja sportlikumate stabikate osas.
Originaalis on esisillas 16mm stabikas, taga minu omal vist ei olnudki midagi. USA tuunijad, nagu Ireland Engineering, pakuvad esisilda 22mm ja taha 19mm stabikat, see pidavat kommentaaride põhjal ka rajapäeva masina jaoks kõige optimaalsem setup olema.
Pilt
Hind jääb veidi alla 400 dollari mis oleks sellise kit-i eest nagu pildil isegi enam-vähem vastuvõetav, sinna läheb paraku transport + käibekas otsa, siis enam niiväga ostma ei torma. Kummalisel kombel on Euroopa tuuningufirmade hulgas valik E10 juppidele üpris kesine, stabikakomplekti ei leidnudki.
Kiire otsing bmwfans.info varuosakataloogis näitas, et 19mm läbimõõduga stabikat kastutavad esisillas lahjema otsa E28-d ja 22mm stabika leiaks M10 mootoriga E21 pealt, nende mõlema romusid täna veel Eestist peaks leidma. Enne tuleks ainult välja selgitada kas need stabikad E10 suhteliselt kitsamate sildade vahele passivad, lisaks veel omajagu tööd kinnituste valmistamisega.
E24 635CSi | E10 2002 | K100 rs

Kasutaja avatar
tiit
Postitusi: 61
Liitunud: 10 Nov 2010 11:37

Re: BMW E10 2002 `74 - Arvo

Postitus Postitas tiit » 12 Juun 2020 00:42

Hea progress. Jah auto ehitamisel on nii palju tegemist, et kõik ei saagi esimese korraga õigesti tehtud.

Kasutaja avatar
Arvo
Postitusi: 1175
Liitunud: 09 Sept 2004 08:41
Asukoht: Tartu

Re: BMW E10 2002 `74 - Arvo

Postitus Postitas Arvo » 12 Juun 2020 08:50

tiit kirjutas:
12 Juun 2020 00:42
Hea progress. Jah auto ehitamisel on nii palju tegemist, et kõik ei saagi esimese korraga õigesti tehtud.
Eks ta on tegelikult suhteliselt kehvake platvorm ehitamiseks (kui näiteks E30 või E36 ga võrrelda), 60ndate tehnoloogia ikkagi ja see muidu väga kerge kere on näiteks E36ga võrreldes üpris vedel. Kui E36 puhul on strut bar selline optional extra, mille olemasolust või puudumisest mina isiklikult väga aru ei saanud, siis E10 puhul pidi vahe selgelt tuntav olema. Eks saab näha, kogemust mul selles osas veel pole.

Varuosade ja tuuningjuppide valik ja saadavus on ka väike, õnneks USAst ikka midagi ikka leiab, kõike ei pea ise valmis treima.
Aga elus ei peagi kõik lihtne olema, stiilse masina nimel kannatab need eripärad välja ja vajadusel ehitab ringi. Eelkõike võlub mind selle auto lihtsus ja loomulikult ka kerge kaal. Tänapäeval poest uuena sportlikku autot, mis alla tonni kaaluks, vist pole isegi raske raha eest võimalik osta, või teab keegi mõnda sellist ägedat kerget putukat?
E24 635CSi | E10 2002 | K100 rs

Vasta